Pitch
Op basis van de actuele prognose (eind mei 2022) verwachten we een voordeel van € 1,0 op het budget zorg in natura budget Beschermd wonen. We houden rekening met een onzekerheidsmarge van € 1 miljoen omdat een toe- of afname van het aantal cliënten in de loop van 2022 forse financiële consequenties heeft. Daarnaast verwachten we op basis van de huidige inzichten in 2022 € 2,2 miljoen minder uit te geven aan de uitvoering van het plan van aanpak dak- en thuislozen als gevolg van het later uitvoeren van deelprojecten
Lasten | Baten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bedrag | V/N | Bedrag | V/N | I/S | Saldo | V/N |
Zorg in Natura Beschermd Wonen | € 1.000.000 | V | € 1.000.000 | V | |||
Uitvoering plan van aanpak dak- en thuislozen (ROP) | € 2.200.000 | V | € 2.200.000 | V | |||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | € -106.000 | N | € -106.000 | N | |||
Totaal | € 3.200.000 | V | € -106.000 | N | € 3.094.000 | V |
Detail
Zorg in natura budget Beschermd Wonen
In 2022 hebben we € 28.2 miljoen budget voor zorg in natura in de begroting geraamd. Op basis van de actuele prognose (eind mei 2022) hebben we een prognose berekend van € 27,2 miljoen voor 2022. Dit is een voordeel van € 1,0 miljoen. Omdat de ontwikkeling van de MO/BW cliënten onzeker is houden we rekening met een onzekerheidsmarge van 1 miljoen. Dus tussen € 0 en € 2,0 miljoen voordeel. De onzekerheid zit in dat een toe- of afname van een paar cliënten fors invloed heeft op de uiteindelijke uitkomst (een MOBW cliënt kost gemiddeld circa € 56.000 per jaar).
Invoeren reserve Transformatie Beschermd Thuis
Op het geheel van de regionale taak beschermd wonen realiseren we in Apeldoorn en de regiogemeenten de afgelopen jaren en ook de komende jaren nog fors financieel voordeel ten opzichte van de rijksbijdrage. We hebben afspraken gemaakt met de regiogemeenten dat zij hun voordeel reserveren om de komende jaren de transformatie naar Beschermd thuis mogelijk te maken. We stellen daarom voor om de voordelen van Apeldoorn te storten in een bestemmingsreserve.
In het verleden is de onderbesteding op Beschermd Wonen ingezet voor dekking van andere tekorten binnen Sociaal Domein zoals de Wmo. De laatste jaren zien we een onderbesteding op het budget Wmo ontstaan ten opzichte van de daarvoor beschikbare budgetten. In die lijn gaan we ervan uit dat de onderbesteding op dit budget deels dekking kan bieden voor de inzet van de rijksbijdrage Beschermd Wonen voor de noodzakelijke transformatie.
Er is een collegebesluit genomen om vanaf 2023 een reserve in te stellen om financiële consequenties van de transformatie Beschermd wonen naar Beschermd thuis (minder intramuraal) in Apeldoorn financieel op te kunnen vangen. Deze wordt nog voorgelegd aan de Raad.
Daarnaast wordt een besluit voorgelegd aan het College om ook het overschot van 2022 in deze reserve op te nemen.
Overige opmerkingen:
- De rijksbijdrage kan in de loop van 2022 via de september en december circulaire nog worden bijgesteld.
- Eind 2021 is besloten om de invoering van het objectief verdeelmodel niet per 1/1/2023 maar hoogstwaarschijnlijk een jaar later in te voeren.
Uitvoering plan van aanpak dak- en thuislozen (ROP)
We hebben van het rijk in totaal € 2,8 miljoen aan extra middelen ontvangen om de opvang van dak- en thuislozen een extra stimulans te geven. Het plan van aanpak bestaat uit meerdere deelprojecten. In 2021 hebben we voor een aantal van de projecten uitgaven gerealiseerd. Bij de jaarrekening 2021 hebben we u verzocht om de niet besteedde middelen opnieuw beschikbaar te stellen voor 2022 omdat verwacht werd dat de meer fysieke projecten vanaf 2022 zouden worden uitgevoerd. Echter, op basis van de huidige inzichten schatten we in dat opnieuw een groot deel van deze projecten en dus middelen later worden en besteed. We zullen bij de jaarrekening 2022 wederom een voorstel doen om het restant budget 2022 via de reserve overlopende projecten over te hevelen naar 2023.