Programma 1 Bestuur, inwoners en geld | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blijven we binnen budget? | Bedragen x €1.000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financieel overzicht | Begroting | Prognose | Verschil | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.1 Bestuur | 10.561 | 10.480 | 81 | 0.1 Bestuur Toelichting Pitch
Detail Burgemeester en wethouders | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.2 Burgerzaken | 2.039 | 1.439 | 600 | 0.2 Burgerzaken Toelichting Pitch
Detail Burgerzaken | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 3.129 | 961 | 2.168 | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Toelichting Pitch Het saldo op taakveld 0.3 valt € 2,2 miljoen voordelig uit. Dit als gevolg van een hogere verkoopopbrengst vastgoed dan begroot, terwijl ook voor enkele te verkopen eigendommen extra sanering- en herstelkosten aan de orde zijn.
Detail Op dit is moment is voor € 2,7 miljoen aan verkoopresultaat gerealiseerd met de verkoop van 3 panden, waaronder de locatie van het voormalig Sportfondsenbad. Voor verkoopopbrengsten is op dit moment (nagenoeg) geen begroting opgenomen in de MPB. De overige verkooptrajecten leiden naar verwachting niet tot extra resultaten in 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.5 Treasury | -1.958 | -1.946 | -12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.61 OZB Woningen | -24.585 | -24.945 | 360 | 0.61 OZB Woningen Toelichting Pitch
Detail Op taakveld 0.61 en 0.62 verantwoorden we de OZB opbrengst. In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van ruim € 55 miljoen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.62 OZB Niet-woningen | -28.632 | -28.467 | -165 | 0.62 OZB Niet-woningen Toelichting Pitch
Detail Op taakveld 0.61 en 0.62 verantwoorden we de OZB opbrengst. In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van ruim € 55 miljoen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.64 Belastingen overig | -1.973 | -1.973 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -361.189 | -380.189 | 19.000 | 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds Toelichting Pitch Tot en met 2025 is sprake van een sterke groei van het gemeentefonds en deze verwerken we in de MPB 2023-2026. Hierdoor slaan de begrotingstekorten die in de MPB 2022-2025 zijn opgenomen om in overschotten. Vanaf 2026 gaat het Rijk vooralsnog uit van een gemaximeerde groei van het gemeentefonds waardoor vanaf dat jaar weer een tekort dreigt. Ook dat wordt zichtbaar in de nieuwe MPB.
Detail Als gevolg van het Regeerakkoord van het kabinet Rutte IV groeit het gemeentefonds aanzienlijk. De rijksbegroting gaat voor de periode 2022-2025 uit van forse investeringen die via de normeringsmethode (trap-op-trap-af) doorwerken naar het gemeentefonds en onze algemene uitkering. Ook stijgt de algemene uitkering door de hoge inflatie. Op basis van de meicirculaire 2022 verwachten we een hogere algemene uitkering dan begroot van € 19 - € 22 miljoen waar geen extra uitgaven tegenover staan. Daarnaast stijgt de algemene uitkering met ruim € 18 miljoen als gevolg van o.a. de energietoelage voor huishoudens met een minimum inkomen (€ 8,3 miljoen), het ruimen van explosieven WOII (€ 4,5 miljoen), Maatschappelijke opvang en bescherm wonen (€ 1,9 miljoen), versterking gemeentelijke dienstverlening voor kwetsbare burgers (€ 1,1 miljoen), regionale bestrijding jeugdwerkloosheid (€ 1 miljoen) en uitvoeringskosten van het klimaatakkoord (€ 0,9 miljoen). Hiervoor bieden wij de raad ter vaststelling een begrotingswijziging aan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.8 Overige baten en lasten | -2.338 | 187 | -2.525 | 0.8 Overige baten en lasten Toelichting Pitch Dit taakveld is met name een financieel technisch taakveld waar onder andere concern stelposten en de verrekening van ambtelijke inzet met projecten - de zogeheten risico-uren - worden verantwoord. Deze inzet kent vanwege diverse oorzaken een nadeel van € 2,1 miljoen in 2022.
Detail Een deel van de gemeentelijke loonkosten zijn op voorhand niet direct toerekenbaar aan taakvelden. Dit is elk jaar zo omdat we op voorhand niet weten op welke projecten en in welke mate inzet (uren) gepleegd moet worden. Het biedt ons tevens een bepaalde mate van flexibiliteit. Deze kosten moeten gedurende het jaar wel toegerekend worden aan taakvelden of daaraan gerelateerde projecten. Voor 2022 verwachten we hierop een nadeel van € 2,1 miljoen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.4 Economische promotie | -2.068 | -2.068 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 56 | 56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.10 Mutaties reserves | 4.618 | 6.296 | -1.678 | 0.10 Mutaties reserves Toelichting Pitch
Detail Nieuw zwembad Noord | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -402.340 | -420.169 | 17.829 |
Bandbreedtes programma 1 | Bedragen x €1.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TAAKVELD | MIN | MAX | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.2 Burgerzaken | 0.2 Burgerzaken Toelichting Pitch
Detail Burgerzaken | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Toelichting Pitch Het saldo op taakveld 0.3 valt € 2,2 miljoen voordelig uit. Dit als gevolg van een hogere verkoopopbrengst vastgoed dan begroot, terwijl ook voor enkele te verkopen eigendommen extra sanering- en herstelkosten aan de orde zijn.
Detail Op dit is moment is voor € 2,7 miljoen aan verkoopresultaat gerealiseerd met de verkoop van 3 panden, waaronder de locatie van het voormalig Sportfondsenbad. Voor verkoopopbrengsten is op dit moment (nagenoeg) geen begroting opgenomen in de MPB. De overige verkooptrajecten leiden naar verwachting niet tot extra resultaten in 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.61 OZB woningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 18.000 | 21.000 | 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds Toelichting Pitch Tot en met 2025 is sprake van een sterke groei van het gemeentefonds en deze verwerken we in de MPB 2023-2026. Hierdoor slaan de begrotingstekorten die in de MPB 2022-2025 zijn opgenomen om in overschotten. Vanaf 2026 gaat het Rijk vooralsnog uit van een gemaximeerde groei van het gemeentefonds waardoor vanaf dat jaar weer een tekort dreigt. Ook dat wordt zichtbaar in de nieuwe MPB.
Detail Als gevolg van het Regeerakkoord van het kabinet Rutte IV groeit het gemeentefonds aanzienlijk. De rijksbegroting gaat voor de periode 2022-2025 uit van forse investeringen die via de normeringsmethode (trap-op-trap-af) doorwerken naar het gemeentefonds en onze algemene uitkering. Ook stijgt de algemene uitkering door de hoge inflatie. Op basis van de meicirculaire 2022 verwachten we een hogere algemene uitkering dan begroot van € 19 - € 22 miljoen waar geen extra uitgaven tegenover staan. Daarnaast stijgt de algemene uitkering met ruim € 18 miljoen als gevolg van o.a. de energietoelage voor huishoudens met een minimum inkomen (€ 8,3 miljoen), het ruimen van explosieven WOII (€ 4,5 miljoen), Maatschappelijke opvang en bescherm wonen (€ 1,9 miljoen), versterking gemeentelijke dienstverlening voor kwetsbare burgers (€ 1,1 miljoen), regionale bestrijding jeugdwerkloosheid (€ 1 miljoen) en uitvoeringskosten van het klimaatakkoord (€ 0,9 miljoen). Hiervoor bieden wij de raad ter vaststelling een begrotingswijziging aan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0.8 Overige baten en lasten | 950 | 1.350 | 0.8 Overige baten en lasten Toelichting Pitch Dit taakveld is met name een financieel technisch taakveld waar onder andere concern stelposten en de verrekening van ambtelijke inzet met projecten - de zogeheten risico-uren - worden verantwoord. Deze inzet kent vanwege diverse oorzaken een nadeel van € 2,1 miljoen in 2022.
Detail Een deel van de gemeentelijke loonkosten zijn op voorhand niet direct toerekenbaar aan taakvelden. Dit is elk jaar zo omdat we op voorhand niet weten op welke projecten en in welke mate inzet (uren) gepleegd moet worden. Het biedt ons tevens een bepaalde mate van flexibiliteit. Deze kosten moeten gedurende het jaar wel toegerekend worden aan taakvelden of daaraan gerelateerde projecten. Voor 2022 verwachten we hierop een nadeel van € 2,1 miljoen. |