Programma

Programma 1 Bestuur, inwoners en geld

Prestaties

Programma 1 Bestuur, inwoners en geld

1. We zijn een uitnodigende gemeenteraad, college en organisatie

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad

1.1.1 De Raad gaat verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda

1.1.2 Verbetering van de beleidscyclus in 2022 en volgende jaren

1.1.3 Het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd.

1.1.4 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan is vastgesteld.

1.2  Wij werken voor en met de inwoners

1.2.1 In 2022 zetten we de Vitaliteitsaanpak door

1.2.2  In 2022 werken we met het nieuwe participatiemodel

1.2.3  In 2022 ervaren initiatiefnemers een uitnodigende gemeente

1.3  Wij werken gebiedsgericht

1.3.1. In 2022 zetten we in op het meer, ook organisatorisch, met elkaar verbinden van de verschillende vormen van gebiedsgericht werken.

1.4 Publieke dienstverlening: een persoonlijke benadering, bereikbaar en snel.

1.4.1 Aan het einde van deze collegeperiode waardeert aan de balie 90% en aan de telefoon 75% van de klanten de publieksdienstverlening als goed.

Toelichting

1.1.4. De invoering van de Omgevingswet is al een aantal keer uitgesteld. Op dit moment is de verwachting dat het per 1 januari 2023 wordt ingevoerd.

1.4.1 De percentages van 90% en 75% worden nog niet gehaald. We zien in het tweede kwartaal van 2022 weer een stijging van het percentage van inwoners die onze publieksdienstverlening aan de balies als goed waardeerde. Met 86,41% is dit het hoogste percentage in de afgelopen jaren.

De klanttevredenheid over onze dienstverlening aan de telefoon is met een gemiddelde over alle domeinen van 67,49% in het tweede kwartaal van 2022 vergelijkbaar met de klanttevredenheid in het eerste kwartaal van 2022. De afgelopen periode heeft het team KCC - Algemeen Sociaal (63,15% in combinatie met team KCC - Burgerzaken) nieuwe collega’s geworven wat in de nabije toekomstig naar verwachting zal bijdragen in het terugdringen van de wachttijden en daarmee aan de klanttevredenheid. Met Belteam Bouwen en Verbouwen (53,16%) zijn gesprekken gevoerd over de klanttevredenheid en aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van de telefoongesprekken en de afhandeling daarvan te verbeteren. Bij het WMO Contactteam (86,15%) is over het algemeen sprake van langere wachttijden. Daarentegen wordt de dienstverlening van dit team op inhoud, net als bij de afdeling KCC, veelal als goed beoordeeld.

In het tweede kwartaal van 2022 waardeerde 81,49% van de gebruikers van webformulieren deze met een goed.

2 Apeldoorn is bekend en erkend in Arnhem, Den Haag en Brussel

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

2.1  Wij informeren de Raad jaarlijks over de voortgang en de inspanningen die onder de noemer Public Affairs plaatshebben.

2.2 Wij werken regionaal samen waar dit meerwaarde heeft voor onze doelen

2.2.1 Wij informeren de Raad jaarlijks over de voortgang van de regionale samenwerking

Toelichting

3 Apeldoorn is een Smart City

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

3.1 Wij maken ons sterk voor de ontwikkeling van Apeldoorn tot Smart City

3.1.1 Wij bouwen verder aan de Smart City vanuit de G40 samen met andere partners

3.1.2 Wij informeren de gemeenteraad periodiek over de ontwikkelingen op het terrein van de Smart City Apeldoorn

3.1.3 Wij betrekken burgers, bedrijven, (onderwijs)instellingen, etc. bij Smart City Apeldoorn

Toelichting

4 De financiële positie van Apeldoorn is gezond

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

4.1  Voldoende eigen vermogen in de algemene dienst en het grondbedrijf

4.1.1  Wij streven naar een solvabiliteitsratio van 20% of meer

4.2  Onze schuldenlast is in verhouding tot onze inkomsten niet te hoog

4.2.1  Wij streven naar een netto schuldquote < 90%

4.3  De meerjarenbegroting is in alle jaren (structureel) sluitend.

4.3.1  Alle jaarschijven van de MPB 2022-2025 zijn sluitend.

4.3.2  De jaarschijf 2025 is structureel sluitend.

4.3.3  De OZB wordt alleen voor inflatie verhoogd.

Toelichting

4.1.1
Na het grondbedrijf debacle en de kredietcrisis 10 jaar geleden kende Apeldoorn een negatieve stand van de algemene reserve. Via de Zomernota 2012 hebben achtereenvolgende colleges en gemeenteraden gewerkt aan het weer op niveau brengen van het eigen vermogen van de gemeente. Doelstelling daarbij was dat we uiterlijk in 2026 een solvabiliteit van tenminste 20% zouden bereiken. Het stemt ons uiteraard zeer tevreden, dat deze doelstelling al vanaf de jaarrekening 2020 is gerealiseerd. De solvabiliteit wordt alleen bij de jaarrekening en bij de begroting geactualiseerd.

4.3.1 en 4.3.2
Deze prestatie kan voor 2023, 2024 en 2025 alleen worden gerealiseerd door het opnemen van een stelpost 'hogere rijksvergoeding / aanvullende ombuigingen. Alleen de jaarschijf 2022 is reëel sluitend. De verdere jaren zijn afhankelijk van met name de omvang van de algemene uitkering gemeentefonds gebaseerd op een nieuw regeerakkoord. . In de meicirculaire 2022 zijn de gevolgen van het nieuwe regeerakkoord verwerkt en dat leidt tot een aanzienlijke hogere algemene uitkering tot en met 2025, waardoor de begrotingstekorten in 2023, 2024 en 2025 omslaan in overschotten. Deze betrekken wij bij de integrale afweging voor de MPB 2023-2026.. Onzekerheid over het gemeentefonds blijft bestaan voor 2026 en verder, waardoor (nog) geen sprake is van een structureel sluitende begroting na 2025.

Deze pagina is gebouwd op 08/25/2022 14:59:10 met de export van 08/25/2022 14:53:02