Bedrijfsvoering

Budgetten

Pitch

Lasten

Baten

Omschrijving

Bedrag

V/N

Bedrag

V/N

I/S

Saldo

V/N

Personele concern budgetten

€ 400.000

V

I

€ 400.000

V

Facilitaire kosten huisvesting

€ -140.000

N

I

€ -140.000

N

ICT-kosten

€ -250.000

N

I

€ -250.000

N

Kosten betalingsverkeer

€ 50.000

V

I

€ 50.000

V

Werken voor derden

€ -206.000

N

€ -206.000

N

Invoering Wet Open Overheid

€ 450.000

V

I

€ 450.000

V

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

€ 124.000

N

I

€ 124.000

N

Totaal

€ 428.000

V

€ -

€ 428.000

V

Detail

PERSONELE CONCERN BUDGETTEN
Binnen de personele concernbudgetten wordt er een voordeel van circa € 0,4 mln verwacht op andere budgetten dan de salarislasten. Doordat er minder BBL-ers worden ingezet zijn de bijbehorende kosten lager en is er een verwacht voordeel van circa € 0,2 mln. Daarnaast is er een voordeel op de trainee kosten (€ 0,1 mln), doordat het nieuwe traineeprogramma pas start in oktober van dit jaar (werving etc. is al wel gestart). De concernbrede personeelskosten (o.a. kosten ambtsjubilea) laten ook een voordeel zien van € 0,1 mln. Deze kosten fluctueren jaarlijks en zijn niet beïnvloedbaar.
FACILITAIRE KOSTEN HUISVESTING
Binnen de facilitaire huisvestingskosten wordt een nadeel verwacht van circa -€ 0,14 mln. dit nadeel bestaat uit een verwacht voordeel op het budget voor de Samen055-locaties van € 0,2 mln. Doordat de 4e en laatste locatie pas in 2023 in gebruik wordt genomen zijn de bijbehorende kosten ook lager. Dit betreft een incidenteel voordeel. Hier staat een nadeel tegenover van -€ 0,2 mln doordat een stelpost niet gerealiseerd kan worden omtrent de inkomsten Werken voor derde. Deze is in de administratie foutief te hoog begroot. Dit is een structureel nadeel en maakt onderdeel uit van de MPB 2023-2026. Op het budget voor het stadhuis wordt een nadeel verwacht van -€ 0,14 mln door extra stopcontacten, extra werkplekken en hogere schoonmaakkosten (o.a. door de hoge inflatie op het contract voor sanitaire middelen). Daarnaast bestaan er onzekerheden met betrekking tot de impact van de inflatie op facilitaire contracten in het algemeen. Rondom energie wordt gesproken over verhogingen van tarieven met 45%-50%. Dit zal niet meer opgevangen kunnen worden binnen bestaande budgetten. De verwachting is dat het contract Gazprom per oktober 2022 wordt opgezegd. Dit zal leiden tot een nieuwe overeenkomst met een andere leverancier. De financiële risico's zijn meegenomen in het gemelde nadeel.
ICT-KOSTEN.
Bij de kosten voor ICT wordt een overschrijding ad € 250.000 verwacht. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door groei  van het aantal benodigde licenties, meer telefoniegebruik en niet gecompenseerde prijsstijging.
INVOERING WET OPEN OVERHEID (WOO)
Voor de invoering van de Wet Open Overheid (WOO) is totaal 613.500,- beschikbaar. Dit bedrag bestaat uit 3 onderdelen, ROP post, Budget overdracht van de afdeling Informatievoorziening en een bijdrage van het Rijk. Dit bedrag is op dit moment niet nodig voor de invoering van de WOO. Wij hebben een voordeel op de lasten van 450.000,-, waarvan 150.000,- wordt gebruikt voor nadelen bij de afdeling F&C voor het maken van extra kosten van inhuur.
INHUUR F&C
Het FIV-project vraagt veel capaciteit van de afdeling F&C. Om ook de reguliere activiteiten te kunnen uitvoeren dient extra te worden ingehuurd. Dit leidt tot een overschrijding op het inhuurbudget. Vanuit het overschot in het WOO-budget bij Concernzaken (€ 450.000) wordt er € 150.000 ter dekking van de overschrijding bij F&C ingezet.
WERKEN VOOR DERDEN
Dit nadeel betreft een foutieve raming in de begroting. Dit wordt met ingang van 2023 gecorrigeerd.

Deze pagina is gebouwd op 08/25/2022 14:59:10 met de export van 08/25/2022 14:53:02