Prestaties
Programma 9 Stedelijke en ruimtelijke ontwikkeling
1. Het Stadspark van Apeldoorn | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
1.1 Binnenstad waar bewoners, bezoekers en ondernemers zich welkom voelen. | 1.1.1 Einde 2021 zijn de nota's van uitgangspunten van de prioritaire stadsparkprojecten bestuurlijk voorgelegd. | |||||||||||||
1.1.2 De financiële doorrekeningen van de prioritaire stadsparkprojecten zijn, op basis van bandbreedte, ten behoeve van de Voorjaarsnota 2022 en het college werkprogramma, aan het bestuur voorgelegd. | ||||||||||||||
1.1.3 In 2022 monitoren we de data die het economisch functioneren van de binnenstad aanduiden. | ||||||||||||||
1.1.4 In 2022 is het uitvoeringsprogramma van programma Binnenstad bestuurlijk vastgesteld. | ||||||||||||||
1.2 De Spoorzone als lerend district | 1.2.1 In 2022 is het uitvoeringsprogramma van programma Spoorzone bestuurlijk vastgesteld. | |||||||||||||
1.3. Kanaalzone, Royaal wonen, maken en beleven. | 1.3.1 In 2022 is het uitvoeringsprogramma van programma Kanaalzone bestuurlijk vastgesteld. | |||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
1.1.1 De nota van uitgangspunten (ruimtelijke verkenningen en kostenramingen) van de prioritaire stadspark projecten Griftpark, Grote Markthof en Parkstraat zijn niet eind van 2021 bestuurlijk voorgelegd maar februari 2022. Door beperkt beschikbare capaciteit zijn deze verkenningen later in 2021 gestart dan in eerste instantie de bedoeling was. | ||||||||||||||
2. Aantrekkelijk en duurzaam woonklimaat voor iedereen in elke levensfase | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
2.1. Basis op orde | 2.1.1. We vullen ons woningbouwprogramma met 7.950 woningen voor de periode 2020-2030 en sturen daarbij op minimaal 50% betaalbare woningen in het goedkope en middeldure prijssegment om tegemoet te komen aan de vraag van lage en middeninkomens. | |||||||||||||
2.1.2. We voeren de prestatieafspraken 2022-2023 met de woningcorporaties uit, die zich richten op nieuwbouw, vitale wijken, verduurzaming, betaalbaarheid, wonen-zorg en bijzondere aandachtsgroepen. | ||||||||||||||
2.2 Voldoende en gevarieerde nieuwbouw | 2.2.1. We leveren minimaal 700 nieuwbouwwoningen op in de koop en vrije sector huur | |||||||||||||
2.2.2. We leveren 150 sociale huurwoningen op in samenwerking met de woningcorporatie | ||||||||||||||
2.2.3. We zorgen voor voldoende plannen om in 2023 minimaal 850 woningen op te leveren, waarvan minimaal 350 sociale huurwoningen | ||||||||||||||
2.3 Leefbare wijken | 2.3.1. We maken vitaliteitsagenda’s voor een aantal wijken | |||||||||||||
2.4 Wonen en zorg | 2.4.1. We stellen samen met onze partners, waaronder woningcorporaties en zorginstellingen, een uitvoeringsprogramma wonen en zorg op. | |||||||||||||
2.4.2. We zorgen in het woningbouwprogramma 2020-2030 voor voldoende passende woningen voor ouderen op basis van het uitvoeringsprogramma wonen en zorg. | ||||||||||||||
2.5 Wonen voor bijzondere doelgroepen | 2.5.1. We zorgen voor 100 woningen voor mensen die uit een instelling in de wijk gaan wonen via de Opstap-regeling. Dit doen we in samenwerking met de Apeldoornse woningcorporaties | |||||||||||||
2.5.2. We realiseren samen een Short Stay Facility met 30 wooneenheden om spoedzoekers tijdelijk onderdak te bieden en dakloosheid te voorkomen. Dit doen we samen met Ons Huis | ||||||||||||||
2.5.3. We starten met de realisatie van extra standplaatsen voor woonwagenbewoners en kermisexploitanten om te zorgen dat er in de komende jaren 115 standplaatsen bijkomen | ||||||||||||||
2.5.4. We realiseren negen Skaeve Huse en een beheerderswoning voor kwetsbare bewoners die een prikkelarme omgeving nodig hebben. We doen dit samen met De Woonmensen | ||||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
2.2.1. De kosten voor materiaal en werk zijn fors gestegen. Daardoor staat er druk op de uitvoering van projecten | ||||||||||||||
3. De veerkrachtige Apeldoornse economie is toekomstbestendig. | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
3.1 Economische visie | 3.1.1 We ontwikkelen een economische visie, als één van de drie kaders die de ontwikkeling van Apeldoorn de komende jaren stuurt. In 2022 stellen we de startnotitie voor de economische visie vast waarna we starten met de uitwerking. | |||||||||||||
3.2 We geven de groei van de Apeldoornse economie ruimte op bestaande plekken en breiden fors uit. | 3.2.1 We onderzoeken hoe we de groei van de Apeldoorn en de groei van werkgelegenheid gelijk op kunnen laten gaan (voor stad en de dorpen). Zie ook programma X - gebiedsvisie Uddel. | |||||||||||||
3.2.2 We geven de bestaande economie en de groei van de Apeldoornse economie ruimte op bestaande plekken en breiden fors uit. | ||||||||||||||
3.2.3 Op de bestaande bedrijventerreinen bekijken we mogelijkheden voor intensivering (ruimtewinst). | ||||||||||||||
3.2.4 Naast Ecofacotrij II en Kieveen onderzoeken we de aanleg van nieuwe terreinen. | ||||||||||||||
3.2.5 In 2022 gaan we door met het toekomstbestendig maken en vergroenen van onze bestaande werklocaties (o.a. via de RegioDeal). | ||||||||||||||
3.2.6 In de Spoorzone en bij de Zwitsal blijven we inzetten op de verdere ontwikkeling van nieuwe werkmilieus. | ||||||||||||||
3.2.7 Het Stationsgebied wordt een van onze belangrijkste werklocaties. We geven uitwerking aan de gebiedsvisies Veldhuis/KMN. | ||||||||||||||
3.2.8 In de binnenstad blijven we inzetten op het verminderen van de leegstand. Dat doen we onder andere door leegstaande winkels te transformeren naar woningen (mede naar aanleiding van de aangenomen motie Woonkels) | ||||||||||||||
3.2.9 We koppelen de groei van de werkgelegenheid aan de juiste woonmilieus (zie ook hoofddoelstelling 2). | ||||||||||||||
3.3. Meer talent aantrekken, binden en boeien. | 3.3.1 In 2022 continueren we onze inzet voor kwalitatieve toekomstbestendige werkgelegenheid binnen de stuwende Apeldoornse sectoren. | |||||||||||||
3.3.2 In 2022 stimuleren en faciliteren we initiatieven die een brug slaan tussen onderwijs, arbeidsmarkt en ondernemerschap, zowel op lokaal als regionaal niveau. | ||||||||||||||
3.3.3 In 2022 organiseren we samen met onze kennisinstellingen en Apeldoornse bedrijven uit onze stuwende sectoren gezamenlijke activiteiten om de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te verbeteren zoals hackathons. | ||||||||||||||
3.3.4 In 2022 verstevigen wij onze regionale samenwerking om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren in zowel de Veluwe regio als de Cleantech Regio. | ||||||||||||||
3.3.5 In 2022 geven we uitvoering aan twee projecten met bedrijfsleven die bemiddeling tussen werkgevers en werknemers stimuleert. | ||||||||||||||
3.3.6 In 2022 versterken we onze inzet voor een vitale arbeidsmarkt middels de samenwerking in de Cirkel Arbeidsmarkt. | ||||||||||||||
3.4. Apeldoornse Kiemkracht verzilveren | 3.4.1 We blijven in 2022 investeren in ons actieve relatiemanagement als backbone van ons economisch beleid. | |||||||||||||
3.4.2 In 2022 bouwen we verder aan Apeldoorn netwerkstad. Door individuele bedrijfsbezoeken, relaties met georganiseerd bedrijfsleven, talking dinners’ en een nieuw op te richten werkgevertafel (bestuurlijk overleg met de CEO’s van Apeldoorn) | ||||||||||||||
3.4.3 We jagen in 2022 samenwerkingen, projecten en innovaties met bedrijven aan die gekoppeld zijn aan de opgaven (o.a. energietransitie) van de stad. | ||||||||||||||
3.4.4 We koppelen bedrijven, organisaties en activiteiten aan op kiemkracht en binden& boeien aan Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en NewTechPark. | ||||||||||||||
3.4.5 We zetten in 2022 in op behoud, uitbreiding en actieve acquisitie, specifiek daar waar economische kansen en ontwikkelingsmogelijkheden op kiemkrachtthema’s liggen. | ||||||||||||||
3.4.6 In 2022 geven we invulling aan de City Deal Impact Ondernemen | ||||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
De impact van COVID-19 crisis voor onze economie op middellange termijn ongewis. Zo ook de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Denk daarbij aan de fors stijgende energie-, grondstoffen- en transportkosten, schaarste en onzekerheid van levering van grondstoffen en energie. Maar ook de toenemende inflatie en daarmee de afnemende koopkracht voor de consumenten. We houden hierover contact met ons bedrijfsleven en blijven de gevolgen nauwgezet volgen. 3.2.2. 3.3.6 | ||||||||||||||
4. De Veluwe: optimum van robuuste natuur, vitaal landschap, beleefbaar erfgoed en kwalitatief duurzaam toerisme | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
4.1 We werken aan de beste Veluwe beleving! | 4.1.1 We ontwikkelen in 2022 een integraal samenhangend programma Veluwe 2023-2026, passend bij de Apeldoornse en Veluwse agenda van de toekomst. | |||||||||||||
4.1.2 We starten in 2022 met uitvoering van de recreatiezoneringsmaatregelen voor ons eigen grondgebied, Natuurpark Berg en Bos | ||||||||||||||
4.1.3 We geven uitwerking aan het bosbeheerplan Berg en Bos, inclusief natuurherstel en duurzaam houtgebruik. | ||||||||||||||
4.1.4 We dragen bij aan de bescherming en versterking van de natuurwaarden op de Veluwe | ||||||||||||||
4.1.5 We laden in 2022 onze Veluwse belevingsgebieden met erfgoed aanbod (zie ook programma 8) | ||||||||||||||
4.1.6 We geven in 2022 invulling aan duurzame mobiliteit/ontvangstlocaties (realisatie 3 hubs) op de Veluwe. | ||||||||||||||
4.1.7 In 2022 ronden we de aanleg van het recreatieve routenetwerk af (fietsen, wandelen, ruiter en MTB). | ||||||||||||||
4.1.8 We geven in 2022 regionaal collectief invulling aan bestemmingsmanagement op de Veluwe | ||||||||||||||
4.2 Vitale Vakantieparken | 4.2.1 In 2022 hebben we de informatie over vakantieparken op orde. | |||||||||||||
4.2.2 In 2022 werken we met 10 vakantieparken aan een parkplan. | ||||||||||||||
4.2.3 We handhaven in 2022 op strijdig ruimtegebruik op tenminste twee vakantieparken. | ||||||||||||||
4.3 Vitaal en leefbaar Uddel 2040 | 4.3.1 We doorlopen een gebiedsproces om te komen tot een integrale gebiedsvisie Uddel met gezamenlijke ambities voor een vitaal en leefbaar Uddel. | |||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
4.1.7. De aanleg van het routenetwerk wordt in nauwe afstemming met onze partners gerealiseerd. Het fiets – en ruiternetwerk wordt in 2022 wel gerealiseerd. Er is voortgang bij het mtb en wandelnetwerk maar afstemming met partners en onderzoek/verkrijgen van vergunningen vergt hier meer tijd dan voorzien. | ||||||||||||||
5. De gemeente draagt via haar publiekrechtelijke rol bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn. | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
5.1 Initiatieven en plannen vlot en vakkundig behandelen, zodat kansrijke initiatieven en plannen gerealiseerd kunnen worden. | 5.1.1 Vergunningaanvragen worden binnen de wettelijke termijn behandeld. | |||||||||||||
5.1.2 Beoordelen van initiatieven en plannen zodanig dat het proces en de termijnen helder zijn voor de initiatiefnemer. En dat binnen de afgesproken termijn het initiatief of plan beoordeeld is. | ||||||||||||||
5.1.3 Beoordeling van plannen en initiatieven per 1 juli 2022 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. | ||||||||||||||
5.2 Preventie, toezicht en handhaving draagt bij aan naleven van de regels. | 5.2.1 De PTH-visie is begin 2022 gereed. | |||||||||||||
5.2.2 Uitvoeringsplan PTH opstellen, gebaseerd op de PTH-visie | ||||||||||||||
5.2.3 Preventie, toezicht en handhaving per 1 juli 2022 conform de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging | ||||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
5.1.3 5.2.1. 5.2.2 5.2.3 |