Programma 5 Jeugd en onderwijs
1. Jeugdigen krijgen kansen in het onderwijs |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? |
---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
---|
1.1 Iedere leerplichtige jeugdige kan naar school en behaalt een startkwalificatie | 1.1.1 Wij voorkomen en bestrijden voortijdig schoolverlaten en schoolverzuim. In 2022 stellen we daarvoor een verzuim- en thuiszittersprotocol op, starten met procesregie voor leerlingen in zorg en implementeren een nieuwe verzuimmethode. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.1.2 Wij stimuleren dat kinderen zoveel als mogelijk zelfstandig naar school kunnen reizen. In 2022 bieden we daarvoor De Reiskoffer aan. Als vangnet verzorgen wij in 2022 leerlingenvervoer van en naar school. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.1.3 Wij vergroten in 2022 het inzicht in eventueel ontbrekend aanbod in passend onderwijs en bekijken welke acties daarop dan nodig zijn | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.2 Onderwijs en jeugdhulp verbinden. | 1.2.1 Wij versterken de ondersteuningsstructuur en bieden maatwerkoplossingen | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.2.2 Wij zorgen ervoor dat leerplichtigen met een ondersteuningsvraag naar school gaan. In 2022 zetten we in op versterking van de samenwerking tussen SO/VSO/BSO en zorgboerderijen en de verdere uitrol van Onderwijs Jeugdhulp Apeldoorn (OJA) | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.3 Verspreid over de stad hebben we moderne schoolgebouwen. | 1.3.1 Wij voeren de vastgestelde Kadernota Onderwijshuisvesting 2021-2024 uit | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
1.4 Wij zorgen ervoor dat kinderen niet met een achterstand starten in het basisonderwijs | 1.4.1 Een aanbod van voorscholen waarbij er in 2022 voor iedere peuter met een VVE-indicatie een plek op een voorschool is en 80% een groei laat zien die minimaal gelijk is aan het landelijk gemiddelde van peuters van dezelfde leeftijd. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
Toelichting |
1.1.1 Wij voorkomen en bestrijden voortijdig schoolverlaten en verzuim. Met ingang van schooljaar 2022-2023 rollen we de verzuimmethode M@zl uit op de scholen voor voortgezet onderwijs. Vanaf dit najaar worden 15 scholieren van de praktijkschool 1-2 jaar begeleid door een toekomstcoach op de vijf leefgebieden met als doel een goede overstap naar werk of ROC te bewerkstelligen. Daarnaast werken we samen met onderwijs en samenwerkingsverbanden aan een verzuim- en thuiszittersprotocol.
1.1.2 Wij stimuleren dat kinderen zoveel als mogelijk zelfstandig naar school kunnen reizen. In 2022 bieden we daarvoor De Reiskoffer aan. Met dit programma leren jeugdigen (12-18 jaar) die gebruik maken van leerlingenvervoer zelfstandig naar school te reizen. Als vangnet verzorgen wij in 2022 leerlingenvervoer van en naar school. De uitvoering van het project De Reiskoffer loopt niet zoals gehoopt. Op dit moment is er één jeugdige die via de pilot ondersteuning krijgt om zelfstandig te leren reizen. Het regionale project komt niet van de grond zoals verwacht. De komende periode wordt samen met de uitvoering onderzocht of en hoe aan het doel van deze pilot gewerkt kan worden en of bijsturingsmaatregelen wenselijk zijn.
1.2.2 Wij zorgen ervoor dat jeugdigen met een ondersteuningsvraag naar school gaan. Op de SO en SBO-scholen wordt preventief OJA (Onderwijs Jeugdhulp Apeldoorn) ingezet. Deze ambulante jeugd- en gezinswerker begeleidt jeugdigen met gedragsproblemen thuis en op school. De ouders en de leerkracht krijgen ondersteuning en advies om er samen voor te zorgen dat een kind in een goede en veilige omgeving weer tot leren komt. De uitrol van OJA over alle SBO, VSO en SO-scholen verloopt volgens planning. Eind juni hebben scholen een werkbezoek gebracht aan een zorgboerderij en een dagbesteding om te leren van elkaar en de samenwerking te versterken. Bij het project Leerlingen in Zorg buigen jeugdhulp, leerplicht en onderwijs zich samen over leerlingen die onder schooltijd naar een dagbesteding gaan en hoe schoolopbouw op een juiste manier plaats kan vinden. 1.3.1 Wij voeren de vastgestelde Kadernota Onderwijshuisvesting uit. Door de stijgende bouwkosten en onduidelijkheid over cofinanciering door de schoolbesturen staat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) onder druk. In overleg met de betrokken schoolbesturen is het IHP ‘on hold’ gezet met uitzondering van een vijftal projecten. In het najaar zal een extern bureau de opdracht krijgen de nota onderwijshuisvesting en het daaruit voortkomende IHP te herijken, waarbij we toe willen werken naar een beleidsrijke nota waarbij onderwijsontwikkelingen (doorlopende leerlijn, preventieve ondersteuning) vertaald worden in passende onderwijshuisvesting met een brede functie voor de buurt. | |
2. Jeugdigen groeien veilig en gezond op |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? |
---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
---|
2.1 Fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen preventief volgen en bevorderen. | 2.1.1 Jeugdgezondheidszorg voor alle kinderen en jongeren van 0-19. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.1.2 In 2022 extra stimuleren van een gezonde sportomgeving door activiteiten zoals TeamFitprogramma, de gezonde sportkantine en COOL055. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.1.3 Ondersteuning van gezinnen normaliseren, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. In 2022 is aan 80% van de huisartsenpraktijken een CJG - professional verbonden. | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.1.4 Duurzaam betaalbaar maken en houden van Jeugdzorg. Naast de maatregelen uit de Transformatienota voeren wij daarvoor in 2022 een pilot SGGZ uit en realiseren een aanbod BSO+ | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.1.5 Jongeren ondersteunen bij hun mentale ontwikkeling, in 2022 een extra impuls door inzet klinisch psycholoog | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.2 Veiligheid waarborgen | 2.2.1 We hebben huiselijk geweld in 2022 eerder en beter in beeld | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
2.2.2. Wij hebben zicht op en aandacht voor kwetsbare groepen door het versterken van ketensamenwerking en de relatiedesk onder te brengen bij de algemene voorzieningen | | | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
| | | | | | | | | | | |
---|
Toelichting |
2.1.4 Duurzaam betaalbaar maken en houden van jeugdzorg Het project BSO+ heeft vertraging opgelopen. Oorzaak ligt in de vertraging die het woonplaatsbeginsel heeft opgelopen en de ondersteuning bij de toeslagenaffaire. Met BSO+ willen we een concrete stap zetten in normaliseren. Ouders die na schooltijd opvang nodig hebben voor hun kind met een ondersteuningsbehoefte maken nu gebruik van jeugdhulp, door BSO+ aan te bieden kunnen ook deze kinderen naar een Buitenschoolse Opvang. Het project SGGZ is gericht op verdere transformatie van de jeugdhulp samen met de SGGZ-jeugdhulpaanbieders. In maart is het project opgestart en hebben de eerste transformatiegesprekken met aanbieders plaatsgevonden. Het doel van dit project is gericht snellere en beter passende hulpverlening en kostenbeheersing. Het project verloopt volgens planning.
2.1.5 Jongeren ondersteunen bij hun mentale ontwikkeling Corona heeft grote impact gehad op het mentale welzijn van jongeren. Vanuit het Nationale Programma Onderwijs ondersteunen wij de scholen bij de mentale ontwikkeling van jongeren door de inzet van een klinisch psycholoog, extra uren schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk op de school. Daarnaast is er extra aandacht voor beweging onder andere door aantrekkelijk aanbod in parken en op schoolpleinen, die ook na schooltijd toegankelijk zijn. | |