Prestaties
Programma 4 Milieu
1. Het beperken van het gebruik van grondstoffen en het schoner en stiller maken van Apeldoorn. | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
1.1 Het gebruik van grondstoffen is in Apeldoorn met 25% verminderd | 1.1.1 In 2022 is de totale hoeveelheid fijn restafval per persoon verder gedaald dan in 2021, in 2025 nog maar 30 kg. | |||||||||||||
1.1.2 In 2022 wordt minimaal 75% van het huishoudelijk afval gescheiden naar grondstoffen. We streven naar behoud van het percentage van 75% in 2025. | ||||||||||||||
1.1.3. In de komende jaren worden de ingezamelde grondstofstromen zuiverder. In 2022 hebben we maximaal 5 % complete afkeur van ter verwerking aangeboden grondstofstromen. | ||||||||||||||
1.1.4 We halen, brengen en ontwikkelen Europese kennis en kunde op het thema van de circulaire economie | ||||||||||||||
1.2 Het schoner en stiller maken van Apeldoorn | 1.2.1 Inzet van de OVIJ bij het uitvoeren wettelijke (milieu)taken | |||||||||||||
1.2.2 In 2022 zetten we de sanering asbestdaken door, met als doel in 2023 30% minder asbestdaken t.o.v. 2018. | ||||||||||||||
1.2.3 In 2022 zijn de verontreinigingen in het grondwater met tenminste 10% verminderd ten opzicht van 2017. | ||||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
1.1.1. Afval: Inmiddels is er enige duidelijkheid v.w.b. de inzamelvergoeding op PMD. Hierover is een felle landelijke discussie gevoerd tussen de VNG en het Afvalfonds met als Inzet van de discussie de te hanteren vergoeding in 2022. Deze discussie is nog steeds niet beëindigd, echter lijkt vooralsnog de schade mee te vallen. Dit kan waarschijnlijk binnen de begroting worden opgevangen. De vergoeding voor papier valt echter nog gunstiger uit als verwacht waardoor er in zijn totaal waarschijnlijk ook dit jaar kan worden afgesloten met een positief resultaat. Enige voorzichtigheid is hier echter geboden vanwege de hoog oplopende inflatie die mogelijk nog gevolgen heeft voor de verwerkings- en inzameltarieven. 1.2.1 OVIJ: Vorig jaar hebben we u in kennis gesteld van achterstanden in de productie. In het eerste half jaar van 2022 heeft de OVIJ deze achterstanden weggewerkt. Ook dit jaar is bij de OVIJ de schaarste op de arbeidsmarkt duidelijk merkbaar. Vacatures als gevolg van verloop en uittredend personeel zijn moeilijk in te vullen. Uiteraard doet de OVIJ haar uiterste best de vacatures in te vullen maar wij zien hierin wel een risico voor het behalen van de afgesproken prestaties. | ||||||||||||||
2. Energieneutraal in 2050 | ||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||||||
2.1 Een nieuw uitvoeringsprogramma energie | 2.1.1 In 2022 is een nieuw programma Energie 2023-2026 opgesteld. | |||||||||||||
2.2 Besparen | 2.2.1 In 2022 groeit het aantal bezoekers van het Energiepunt ten opzichte van 2021 en worden de diensten naar tevredenheid uitgevoerd. Er is meer focus op de verschillende doelgroepen en is ondersteuning geboden aan de wijken van de toekomst. | |||||||||||||
2.2.2 In 2022 zijn financiële instrumenten en tools beschikbaar gesteld om inwoners te stimuleren en activeren om energiebesparende maatregelen te nemen. | ||||||||||||||
2.2.3 In 2022 informeren, adviseren en stimuleren we bewoners (via het energieloket en energiepunt), bedrijven, instellingen en andere organisaties (via de Taskforce Zon) | ||||||||||||||
2.3 De overstap naar duurzame warmte / aardgasvrij | 2.3.1 In 2022 stellen we een uitvoeringsstrategie op voor de Transitievisie Warmte (TVW) die in 2021 is vastgesteld. | |||||||||||||
2.3.2 In 2022 komen we tot een principebesluit voor Kerschoten om over te stappen naar duurzame warmte. | ||||||||||||||
2.3.3 In 2022 hebben we voor de Parken een subsidie-aanvraag 3e Tranche ingediend en is via een aanbesteding een nieuwe proces adviseur geworven ter ondersteuning van de bewonersgroep Duurzame Parken. | ||||||||||||||
2.3.4 In 2022 hebben we voor Loenen de voorkeursstrategie bepaald hoe over te stappen naar duurzame warmte. | ||||||||||||||
2.3.5 In 2022 hebben we samen met bewoners in De Maten zicht op de voorkeursoplossingen en op welk deel we van De Maten ons richten in de overstap naar duurzame warmte. | ||||||||||||||
2.3.6 In 2022 doen we nader onderzoek of verkenningen die helpend zijn in de overstap naar duurzame warmte. | ||||||||||||||
2.4 Grootschalige opwek | 2.4.1 In 2022 brengen we de verschillende beleidsinstrumenten voor zonne-energie onder in een totaalstrategie op basis van het principe van de zonneladder, met onder andere een herijkt afwegingskader voor Apeldoornse zonnepark-initiatieven. | |||||||||||||
2.4.2 In 2022 komen we in een open planproces tot vaststelling van een tweetal gebiedsvisies met een opgave voor zonneparken, overeenkomstig de omgevingsvisie. | ||||||||||||||
2.4.3 In 2022 maken we een verkenning naar de mogelijkheden op en rondom de Veluwe (zowel bovenregionaal als lokaal). | ||||||||||||||
2.4.4 In 2022 wordt het gemeentelijk zonnepark aan de Brinkenweg noordzijde A opgeleverd, met participatie van energiecoöperatie deA. | ||||||||||||||
2.4.5 In 2022 stellen we een kaderstelling en een realisatiestrategie op, waarbij de afweging wordt gemaakt om als gemeente wel of geen eigen energiebedrijf op te richten. | ||||||||||||||
2.4.6 In 2022 stellen we een gemeentelijke strategie op voor systeemefficiency, zowel voor bovengronds als ondergrondse te treffen voorzieningen. | ||||||||||||||
2.4.7 In 2022 wordt voor drie lopende zonnepark-initiatieven in geval van vergunningverlening de voorbereidingen voor realisatie getroffen. | ||||||||||||||
2.4.8 In 2022 wordt voor zeven zonnepark-initiatieven na vaststelling van de Omgevingsvisie in 2021 en de gebiedsvisies in 2022 het vervolg bepaald. | ||||||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
2.2.1 In 2022 groeit het aantal bezoekers van het Energiepunt ten opzichte van 2021 en worden de diensten naar tevredenheid uitgevoerd. Er is meer focus op de verschillende doelgroepen en is ondersteuning geboden aan de wijken van de toekomst. 2.3.2 In 2022 komen we tot een principebesluit voor Kerschoten om over te stappen naar duurzame warmte. 2.3.5 In 2022 hebben we samen met bewoners in De Maten zicht op de voorkeursoplossingen en op welk deel we van De Maten ons richten in de overstap naar duurzame warmte. 2.4.2 In 2022 komen we in een open planproces tot vaststelling van een tweetal gebiedsvisies met een opgave voor zonneparken, overeenkomstig de omgevingsvisie. 2.4.5 In 2022 stellen we een kaderstelling en een realisatiestrategie op, waarbij de afweging wordt gemaakt om als gemeente wel of geen eigen energiebedrijf op te richten. 2.4.7 In 2022 wordt voor drie lopende zonnepark-initiatieven in geval van vergunningverlening de voorbereidingen voor realisatie getroffen. |