Programma

Programma 3 Openbare ruimte

Prestaties

Programma 3 Openbare ruimte

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in het ambitiedocument ‘Apeldoorn 2040’, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, veilig, innovatief)

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedereen moet zich op een betaalbare wijze kunnen verplaatsen met innovatieve vormen van vervoer

1.1.1. We faciliteren vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op het regulier openbaar vervoer

1.1.2 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, in het licht van nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en Spoorzone

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) door het vergroten van de capaciteit.

1.2.02 We verbeteren de doorstroming tussen de A50 en de Ring (Kanaal Noord)

1.2.03 We realiseren de tunnel in de Laan van Osseveld

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

1.2.05 We onderzoeken de consequenties van de ruimtelijke opgaven in de binnenstad, kanaalzone en de spoorzone voor ring, radialen en centrumring.

1.2.06 We nemen deel aan de planvorming N786

1.2.07 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

1.2.08 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west

1.2.09 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

1.2.10 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

1.2.11 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten

1.2.12 We werken aan de realisatie van de snelle regionale fietsroute Apeldoorn Epe

1.2.13 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan

1.3.3 In 2022 leggen wij een nota Verkeersveiligheid aan de raad voor

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij snelwegen en binnenstad

1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd.

1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen

1.5 We stimuleren de ontwikkeling van luchthaven Teuge tot duurzame luchthaven voor General Aviation en streven naar een leefbare omgeving met betrekking tot vliegverkeer

1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart

1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe

1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden.

Toelichting

1.2.01
Vanwege gewijzigde stikstofregelgeving is er vertraging ontstaan in de bestemmingsplanprocedure die nodig is om de verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan mogelijk te maken.
Aanvullende analyses zijn nodig geweest en hebben uiteindelijk geleid tot een positieve uitkomst waardoor de procedure weer opgestart kan worden. De ambitie is om de volledige Laan van Zevenhuizen te verdubbelen. Uit het onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040 (maart 2022) blijkt dat maatregelen op dit deel van de Ring essentieel zijn om alle ruimtelijke ambities te kunnen realiseren. Indien er in volgende MPB financiële middelen hiervoor beschikbaar komen, is de wens om uit efficiency overwegingen de voorbereiding en uitvoering in één keer op te pakken.
De verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Saloméstraat en de daarmee gepaard gaande verlegging van de Saloméstraat naar de Fauststraat wacht op de ontwikkeling van het gebied Wilhelm Tellstraat.

1.2.02
Uit het ontwerp en kostenraming van de verdubbeling van Kanaal Noord (tussen Anklaarseweg en Ring) blijkt dat de kosten aanmerkelijk hoger zijn dan het beschikbare budget. Dit heeft geleid tot een pas op de plaats met dit project. Uit het onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040 (maart 2022) blijkt dat maatregelen noodzakelijk zijn op dit deel van Kanaal Noord om de ruimtelijke opgaven te kunnen realiseren. Indien er in de volgende MPB aanvullende financiële middelen hiervoor beschikbaar komen, kan het project weer opgepakt worden.

1.2.04
Door een stikstofprobleem zijn de procedures voor de verkeersmaatregelen Zevenhuizen-Zuidbroek in 2021 on hold gezet. Het uitgangspunt dat we voor de wijk drie hoofdontsluitingen willen realiseren, blijft echter onverminderd van kracht. De stikstof problematiek maakt het niet mogelijk om op dit moment een realisatietermijn te kunnen noemen. In de huidige grondexploitatie van Zuidbroek is een eerste globale reservering voor de maatregelen opgenomen. Deze reservering stamt uit 2017 en is toen gemaakt op basis van een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie te zijner tijd zal meer geld nodig zijn dan is gereserveerd. De onzekerheid rond stikstof vormt een risico voor de doorgang van deze prestatie.  

1.2.06
Eind 2021 heeft de provincie Gelderland laten weten dat er vanwege beperkte financiële middelen geen geld beschikbaar komt voor een structurele verkeersoplossing voor Loenen. Verkend wordt nu welke leefbaarheidsmaatregelen worden gerealiseerd op de bestaande weg door het dorp waaronder snelheidsverlaging en oversteekvoorzieningen. Inhoudelijk ligt hier ook een relatie met de gewenste snelheidsverlaging op Kanaal Zuid, omdat berekend is dat een deel van het verkeer ten gevolge van de snelheidsverlaging gebruik zal gaan maken van de N786 door Loenen.  

1.2.08
Vanwege de impasse tussen AGOVV en de gemeente over de aankoop van de twee oefenvelden voor het parkeren, vergt de structurele parkeeroplossing meer tijd dan voorzien. Hierdoor worden er extra kosten gemaakt voor de tijdelijke oplossing waarbij op maximaal 25 dagen geparkeerd wordt op de J.C. Wilslaan in seizoen 2022 en 2023.

1.2.12
In februari 2022 heeft de gemeenteraad besloten om de ambitie los te laten om een vlotte en veilige fietsroute te realiseren tussen Apeldoorn een Epe. Er wordt nu gewerkt aan een ontwerp en kostenraming van het fietspad (Baronnenroute) waarbij onderhoud gecombineerd wordt met een beperkte verbreding van het fietspad en waarbij onveilige punten worden aangepakt, zodanig dat de impact op het landschap minder groot is.

1.3.3
Hoewel er wel een begin is gemaakt met het opstellen van het plan en het inventariseren van verkeersveiligheidsknelpunten onder de inwoners, vergt het totale proces meer tijd dan voorzien. We streven er naar om eind 2022 een conceptversie van het plan beschikbaar te hebben waarna in het eerste kwartaal van 2023 besluitvorming kan plaatsvinden.

2. Een royale en veerkrachtige groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

2.1 Klimaatbestendiger door stad en dorpen te vergroenen en waterrobuust in te richten

2.1.1 We ontwikkelen een plan en uitvoeringsagenda voor klimaatadaptatie

2.1.2 We werken een aanpak voor natuurinclusief bouwen en klimaatadaptatief ontwikkelen (NIKA) uit, en starten met de implementatie

2.1.3 We werken mee aan de realisatie van het vergroenen van Stadspark Binnenstad

2.1.4 We pakken knelpunten met wateroverlast aan

2.1.5 We verkennen hoe we enkele hittestress hotspots kunnen aanpakken door vergroening

2.1.6 We koppelen in 2022 6 ha verhard oppervlak af

2.1.7 We dragen bij aan het herstel van het natuurlijk (grond)watersysteem om droogte tegen te gaan

2.1.8 We werken verder aan het herstel van beken en sprengen

2.2 Het verbeteren van het leefgebied van inheemse soorten van plant en dier.

2.2.1 We werken aan een doorstart van de Ecogids

2.2.2 We lossen ecologische knelpunten op en realiseren ecospots

2.2.3 We dragen bij aan de aanpak van natuurherstel veroorzaakt door stikstof

2.2.4 We werken ecologische beheerprofielen uit en implementeren deze

2.2.5 We brengen ecokansen in het buitengebied in kaart en dragen bij aan biodiversiteitsinitiatieven

2.2.6 Voortzetting bescherming en stimulering stadssoorten van gebouwen

2.2.7 We werken aan de ecologische atlas en monitoring

2.3 Vergroenen (meer en beter groen) voor een aantrekkelijke en gezonde stad, dorpen en landelijk gebied

2.3.1 We werken aan het doorontwikkelen van het Groenplan

2.3.2 We werken aan de realisatie van de klimaatrobuuste Groene mal

2.3.3 We actualiseren het bomenbeleid

2.3.4 We actualiseren de groenstructuurkaart en maken deze omgevingsplanklaar

2.3.5 We geven uitwerking aan het bosbeheerplan Berg en Bos, inclusief natuurherstel en duurzaam houtgebruik

2.3.6 We werken aan het vergroenen van een aantal locaties in de wijken (onder meer Osseveld, Woudhuis) en aan het beter benutten van bestaand groen

2.3.7 We gaan door met ondersteunen van groeninitiatieven van bewoners en ondernemers via de regeling Groeninitiatief

2.3.8 Met de subsidieregeling Landschap versterken we karakteristieke en biodiverse landschappen in het buitengebied

2.3.9 We ontwikkelen een communicatiestrategie voor vergroenen en NIKA

2.4 Verbeteren van het dierenwelzijn

2.4.1 We geven voorlichting en verzorgen communicatie over dierenwelzijn

2.4.2 Samen met politie, dierenbescherming en PTH werken we aan dierenwelzijn

Toelichting

2.2.2 We lossen ecologische knelpunten op en realiseren ecospots
De ecologische verbindingszones in de stad, de groene wiggen, lopen achter op realisatie en op een aantal locaties wordt realisatie zelfs lastig. Er zijn projecten in voorbereiding om ecologische knelpunten op te lossen, door capaciteitsproblemen is het niet zeker of deze ook (allemaal) dit jaar gerealiseerd kunnen worden. Bij de verbreding van de A1 ter hoogte van de Groote Wetering gaat een ecologische verbindingszone gerealiseerd worden, realisatie is afhankelijk van de planning van Rijkswaterstaat.

2.2.3 We dragen bij aan de aanpak van natuurherstel veroorzaakt door stikstof
Het lukt nog niet om een kwartiermaker voor het stikstofdossier (onderdeel: natuurontwikkeling) aan te trekken. Hierdoor kunnen we onvoldoende invulling geven aan de natuurinclusieve ontwikkeling van onze gebiedsprocessen. Dit onderdeel wordt nu opgepakt via het stikstofteam en programma Veluwe.

2.2.5 We brengen ecokansen in het buitengebied in kaart en dragen bij aan biodiversiteitsinitiatieven
Door capaciteitsproblemen en prioritering lopen we achter op de planning met in beeld brengen ecokansen in het buitengebied. Wel zijn er ook komend jaar kruidenrijke akkerranden en bloemrijke bermen die de biodiversiteit bevorderen en proberen we provinciale subsidie te verkrijgen om de kwaliteit van poelen te verbeteren.

2.2.7 We werken aan de ecologische atlas en monitoring
Door capaciteitsproblemen en prioriteit op andere dossiers komen we niet toe aan het opzetten van de Natuuratlas. We gaan nu externe capaciteit inhuren om de atlas in 2022 op te zetten. Deze atlas en bijbehorende monitoring is ook van belang voor de monitoring van de realisatie van de Omgevingsvisie.

2.3.2 We werken aan de realisatie van de klimaatrobuuste Groene mal
We lopen achter op de planning door capaciteitsproblemen en de druk op geschikte gronden voor compensatie. Bij de ontwikkeling van de nog ontbrekende schakels in de Groene Mal is het een zoektocht naar een goede balans tussen rode ontwikkeling en groene invullingen. Voor het gebiedsproces voor de natuurinclusieve ontwikkeling van het Wenumse beekdal wordt binnenkort een gebiedsmakelaar aangesteld.

2.3.8 Met de subsidieregeling Landschap versterken we karakteristieke en biodiverse landschappen in het buitengebied
Door vertraging op de tussenrapportage van SLG en verlening van beschikkingen aan SLG lopen we een kwartaal achter op de planning. Dit heeft verder geen consequenties voor de subsidieverlening door de provincie.

3. Realiseren en beheren van een openbare ruimte die veilig, toegankelijk, klimaatbestendig, toekomstbestendig, uitnodigend en gezond is.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

3.01 Instandhouding van de basiskwaliteit van de openbare ruimte ten aanzien van functionaliteit, veiligheid en uitstraling.

3.1.1 Kwaliteit van de wegen, paden en pleinen

3.1.2 Voorkomen van onveilige situaties en kapitaalvernietiging

3.02 Waar mogelijk ecologisch beheer van de openbare ruimte

3.2.1 Vermeerderen aandeel bloemrijk grasland en wijzigen maaibeleid

3.2.2 Tegengaan van overlastgevende soorten zoals de eikenprocessierups, onder meer door vergroten biodiversiteit

3.03 Opvangen van de gevolgen van klimaatverandering

3.3.1 Verbeteren groeiplaatsen bomen, toename kroonvolume bomen, afkoppelen regenwater bij groot onderhoud van verharding naar groen.

3.04 Vergroten van de biodiversiteit

3.4.1 Toename soortenrijkdom van bomen, planten en dieren

3.4.2 'Stand still' van invasieve soorten zoals de Japanse Duizendknoop (nu op 260 locaties)

3.05 Versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte in de bestaande wijken en dorpen

3.5.1 Analyse van de benodigde investeringen in de openbare ruimte, in relatie tot programma 9 (MPB 2023-2026).

3.5.2 Ontwikkelen van een agenda voor bestaande wijken en dorpen, inclusief randvoorwaarden voor realisatie (MPB 2024-2027)

3.06 Zorgdragen voor gedifferentieerd aanbod aan begraafplaatsen en herdenken

3.6.1 Voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn

3.6.2 Onderzoeken mogelijkheid om natuurbegraven toe te voegen

3.6.3 Evenwicht tussen kosten en opbrengsten met voldoende differentiatie in tarieven

3.6.4 Onderzoek naar mogelijkheden van herdenken in Apeldoorn

3.07 Zorgdragen voor beheer en exploitatie van parkeergarages en rijwielstallingen

3.7.1 Beheren van minimaal 6 rijwielstallingen.....

3.7.2 Beheren en exploiteren van 6 parkeergarages

3.08 Zorgdragen voor een storingsdienst

3.8.1 Storingsdienst reageert 24/7 op acute knelpunten in de openbare ruimte

3.09 Zorgdragen voor gladheidsbestrijding

3.9.1 Na een melding van verwachte gladheid kennen de strooiwagens een uitruktijd van maximaal 1 uur. Na de uitruktijd hebben de strooiploegen een strooitijd van maximaal 2 uur

3.9.2 Zorgen voor gestrooide wegen binnen 400 meter van elke woning

3.10 Invulling sociaal werkgeverschap

3.10.1 Minimaal 100 collega’s vanuit de Participatiewet of (oude) Sociale Werkvoorziening werken in de openbare ruimte

3.10.2 We bieden werkleerlijnen en BBL plekken aan om mensen nieuwe stappen op de arbeidsmarkt te laten zetten

Toelichting

Toelichting 3.5.2, 3.6.2 en 3.6.4:
Door het grote aantal ambities en projecten, staat de voortgang van een aantal prestaties onder druk. We willen dit beheersen door sterker prioriteiten te stellen en de organisatie op specifieke punten te versterken. Dit heeft effect, maar lost de knelpunten op dit moment nog niet volledig op.

Deze pagina is gebouwd op 08/25/2022 14:59:10 met de export van 08/25/2022 14:53:02